8 მარტს, ხელისუფლებასა და ოპოზიციურ პარტიებს შორის საარჩევნო სისტემასთან დაკავშირებით გამართული მორიგი შეხვედრის შემდეგ, ცნობილი გახდა, რომ მხარეებს შორის შეთანხმება მიღწეულია. საარჩევნო სისტემის კომპრომისული ვერსიის თანახმად, 2020 წლის საპარლამენტო არჩევნებზე 120 მანდატი გადანაწილდება პროპორციული სისტემით, 1% ბარიერის პირობებში, ხოლო 30 მანდატი მაჟორიტარული სისტემით. ამასთან, მიუხედავად მოპოვებული მაჟორიტარული მანდატებისა, ვერცერთი პოლიტიკური პარტია ვერ ჩამოაყალიბებს მთავრობას, თუ არ მიიღებს 40%-ზე მეტ მხარდაჭერას პროპორციულ არჩევნებში.
მიუხედავად იმისა, რომ აღნიშნული მოდელი არ წარმოადგენს სრულად პროპორციულ სისტემას, რაც სამოქალაქო საზოგადოების ხანგრძლივ მოთხოვნას წარმოადგენდა, მიღწეული შეთანხმება ცალსახად მისასალმებელია, ვინაიდან იგი უზრუნველყოფს უფრო მეტად პროპორციული შედეგის დადგომას, ვიდრე დღეს არსებული საარჩევნო სისტემა.
ქვეყანაში არსებული რამდენიმე თვიანი დაძაბული პოლიტიკური ვითარების შემდეგ, საარჩევნო სისტემის ამ სახით გაუმჯობესება, მნიშვნელოვან წინაპირობას წარმოადგენს მშვიდობიანი და სამართლიანი წინასაარჩევნო გარემოს შესაქმნელად. ვიმედოვნებთ, რომ ყველა პოლიტიკური პარტია, განსაკუთრებით კი, პარლამეტში წარმოდგენილი პარტიები გონივრულ ზომებს მიიღებენ და ძალისხმევას არ დაიშურებენ შეთანხმებული მოდელის კანონმდებლობაში ასახვისთვის მაქსიმალურად მოკლე ვადებში. ეს ხელს შეუწყობს სტაბილური და კონკურენტული პოლიტიკური გარემოს შექმნას და შესაძლებლობას მისცემს ყველა პოლიტიკურ პარტიას დროულად დაგეგმოს და განახორციელოს წინასაარჩევნო კამპანია ჯანსაღ საარჩევნო გარემოში.
ასევე გვსურს, მადლიერება გამოვხატოთ და კიდევ ერთხელ აღვნიშნოთ შეთანხმების მიღწევაში საქართველოს საერთაშორისო პარტნიორების დიდი წვლილი, რომლებიც მხარეებს შორის მოლაპარაკებებს ფასილიტაციას უწევდნენ და რომელთა ძალისხმევისა და მცდელობების გარეშე საქართველოს მოსახლეობისა და ქვეყნის დემოკრატიული განვითარებისათვის ამ მნიშვნელოვან ცვლილებაზე მხარეთა შეთანხმება შეუძლებელი იქნებოდა.
ამ ეტაპზე, მნიშვნელოვანია, საკანონმდებლო ცვლილებების პროცესი წარიმართოს შეთანხმების შესაბამისად დაროგორც საარჩევნო სისტემა, ისე მაჟორიტარული საარჩევნო ოლქები განისაზღვროს სამართლიანად. შეთანხმებაში არ არის ნახსენები საარჩევნო ბლოკები, შესაბამისად, აუცილებელია უახლოეს პერიოდში გაირკვეს ესსაკითხიც.
აქვე, იმედს გამოვთქვამთ, რომ საარჩევნო სისტემაზე საკანონმდებლო ცვლილებების ინიცირების შემდეგ, ხელისუფლება უმოკლეს ვადებში განაახლებს საარჩევნო კოდექსში ცვლილებებზე მუშაობას საარჩევნო რეფორმის სამუშაო ჯგუფის ფორმატში, რაც საარჩევნო სისტემაზე მიმდინარე მოლაპარაკებების გამო შეჩერებული იყო. არჩევნებზე დარღვევების პრევენციისა და სამართლიანი საარჩევნო გარემოს უზრუნველსაყოფად აუცილებელია გაგრძელდეს ეუთოსა და ადგილობრივი სადამკვირვებლო ორგანიზაციების რეკომენდაციებზე მსჯელობა და განხორციელდეს შესაბამისი ცვლილებები საარჩევნო გარემოს გაუმჯობესებისათვის.
სამართლიანი არჩევნებისა და დემოკრატიის საერთაშორისო საზოგადოება (ISFED)
საქართველოს დემოკრატიული ინიციატივა (GDI)
საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდი (OSGF)
საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველო (TI)
ადამიანის უფლებათა სწავლებისა და მონიტორინგის ცენტრი (EMC)